Spätná väzba - zamestnanci školy
Postupy získavania a vyhodnocovania spätnej väzby
Spätná väzba – Zamestnanci školy
Zber spätnej väzby od zamestnancov školy je dôležitou súčasťou systému riadenia kvality a rozvoja školy. Cieľom tohto procesu je získať objektívne hodnotenie práce vedenia školy, posilniť participáciu zamestnancov na riadení školy a podporiť otvorenú komunikáciu a spoluprácu medzi všetkými členmi pedagogického i nepedagogického kolektívu. Spätná väzba od zamestnancov poskytuje vedeniu školy cenné informácie o úrovni organizačného riadenia, pracovnej klímy, podpory profesijného rastu a celkovej spokojnosti zamestnancov.
Zber spätnej väzby sa uskutočňuje raz ročne, v mesiaci jún, po ukončení školského roka, aby zamestnanci mohli komplexne zhodnotiť priebeh školského roka, pracovné podmienky a efektivitu riadenia školy. Zvolená periodicita umožňuje priebežné sledovanie vývoja spokojnosti a identifikáciu oblastí, ktoré si vyžadujú pozornosť alebo zmenu.
Na zber údajov sa využívajú anonymné dotazníky, ktoré sú distribuované všetkým zamestnancom školy. Anonymita odpovedí zaručuje otvorenosť a úprimnosť pri vyjadrovaní názorov a podnetov. Dotazníky obsahujú otázky zamerané na hodnotenie činnosti vedenia školy, komunikáciu, podporu profesijného rozvoja, vzťahy na pracovisku a možnosti participácie zamestnancov na rozhodovacích procesoch.
Za organizáciu a priebeh zberu spätnej väzby je zodpovedný riaditeľ školy, ktorý zabezpečuje prípravu dotazníka, jeho distribúciu a dohliada na dodržanie stanoveného časového harmonogramu. Po ukončení zberu údajov riaditeľ spracuje odpovede, pričom dôraz sa kladie na identifikáciu opakujúcich sa tém, návrhov a trendov v odpovediach zamestnancov.
Vyhodnocovanie spätnej väzby prebieha po ukončení zberu dát v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov. Riaditeľ školy pripraví zhrnutie výsledkov, ktoré obsahuje kvantitatívne prehľady aj kvalitatívne zistenia z otvorených odpovedí.
Prezentácia výsledkov sa uskutočňuje na pedagogickej rade, kde sú všetci zamestnanci oboznámení so zisteniami, identifikovanými silnými stránkami a návrhmi na zlepšenie. Diskusia nad výsledkami je súčasťou otvoreného dialógu, ktorý umožňuje spoločné hľadanie riešení a posilňuje tímovú spoluprácu.
Na základe vyhodnotenej spätnej väzby riaditeľ školy spracuje akčný plán, ktorý obsahuje konkrétne opatrenia zamerané na zlepšenie vedenia, podporu zamestnancov, komunikáciu a pracovnú atmosféru. Akčný plán zároveň určuje zodpovedné osoby, termíny realizácie a spôsob sledovania plnenia opatrení.
Spätná väzba ohľadom zamestnancov prebieha na dvoch úrovniach. Najskôr sa zamestnanci hodnotia sami a následne ich hodnotí ich priamy nadriadený – vedúci PK, zástupca riaditeľa, riaditeľ školy.
Vyhodnotenie spätnej väzby, akčný plán